Ahad, 7 September 2014

LAKSA SARAWAK PASTE HAJI MANAN


Mood hari  nie santai-santai kat rumah jer..memandangkan anak2 aku dah nak exam bulan oktober  nanti...nak kena fokus lebih sikit...exam akhir tahun...so aku la yang kena banyak turun padang...kena pantau budak2 nie...kang aku jugak yang nak kena berjawap dengan cik hubby...so aku malas nak kena jawap...better aku jadi singa kat budak2 ni...hahaha...boleh gitu pulak kan...? muke memasing boring jer ..hihi...kalau aku dah start mengajar...memang obatt la bunyinya..semua orang kena fokus....cik hubby awal2 dah cakap tak sanggup nak tengok aku ajar anak2 dia..dia cakap nak layan gitar je ...kihkihkih...itu lebih elok..sebelum dia hangin dengan aku duk jerit2 kat anak dia....muahahaha...


Jadi arini aku bertukar jadi rajin sikit la gamaknya...selalunya weekend aku memang malas nak duk rumah..lebih suke lepak makan kata luar jer...kira weekend kuali aku bergantung je...hahah..dapur comey zulina closed hokeyy...^___^  Tapi arini amik mood masak la cikit untuk anak2 dan untuk cik hubby...lagipun semalam,aku ada hantar cookies kat customer,so adik nurul nie ada kasi paste laksa sarawak...wahhh teringin nak makan memang dah lama sangat...dah alang2 dapat paste laksa sarawak haji manan ni..ape lagi meh la kita merajinkan diri untuk try masak...lagi pun femes paste haji manan nie...ramai yang cakap sedap...semlam aku dah google cara2 nak masak...hahaha...ngeri..sempat google dulu tu..yela benda yang jarang aku nak try...kiranya first time aku try...harus kena google cara caranya...biar nanti bertambah sedap aku masak...kembang kempis hubby puji nanti...baru la adik ina bertambah rajin...;p


perencah laksa sarawak haji manan
*SAPE2 NAK ORDER BOLEH CARI KAT PAGES HAJI MANAN OK *


taadaaaa..!!!! oppsss cair cikit kuah aku..tapi takpe percubaan pertama...
next time aku nak try buat lagi...yang penting cik hubby puji...katanya sedap..hehehe
anak2 pun laju je makan...kakak dalilah pun cakap sedap kuahnya...yang penting dhania pun suke...sebab nak tarik selera dhania nie agak susah cikit..tapi bila tengok dia laju dan berselera je..confirm aku buat sedap ni kena tekak dia...hahaha...over giler mak korang...
haaa baby dina pun suke tu..laju jer dia makan..sampai cik hubby pun tegur la baby dina nampak suke..
siap mintak suap dia bersama bihun dan kuah...hebat anak2 mama...;)
senyum tak perlu kata apa-apa...hahaha...padahal paste haji manan yang buat sedap...hihi...


bahan-bahan laksa...aku suke guna telur rebus dari telur dadar....rasa telur rebus lagi super...
ehhh suke2 aku jer hahaha...pastu suke buat penambahan sendiri...aku tambah sayur kobis..hiris halus2..sedapp uollsss...krup krap krup krap bila makan....;p sambal untuk kuah ni aku malas nak buat hihi...alah cara2 sambalnya senang la sangat..macam nak buat sambal belacan je..
 
 ayam dan udang...udang aku guna sedikit je...aku lebihkan ayam...baru la super


 yeayyyy...suke sangat bila berjaya masak kuah ni pastu menjadikan...
menjadi pada mata aku la..hahaha...tapi aku rasa kuahnya agak cair cikit..tapi bila time aku nak panaskan balik..wahh dah nampak pekat pulak...ok la tu kot...menjadi la tu agaknya..
.yang penting sodapp...


yeayyyy..dah kenyang ina makan bersama keluarga tercinta....;)
sape2 nak try..bole la try ye..

RESEPI LAKSA SARAWAK PERENCAH HAJI MANAN
~ aku copy resepi akmar ramli nie je..maklum la ada penyakit malas nak taip...hihi ~

  • 1 paket mee bee-hoon
  • 1 paket besar perencah laksa
  • 1 biji kelapa parut
  • 1/2 kg taugeh
  • 1/2 kg isi ayam (tulang ayam untuk air rebusan ikut suka)
  • 1/2 kg udang
  • 3 biji telor ayam
  • daun ketumbar
  • limau kasturi
 >> Sambal <<
* 2-3 sudu cili kering ditumbuk
* bawang merah dan putih ikut suka
* belacan sebesar 1/2 kotak mancis
* minyak masak untuk menumis 

Cara-cara
1. Masukan 5 cawan air rebus tulang ayam bersama-sama isi ayam kedalam periuk.
2. Rebus isi ayam hingga masak kemudian diangkat.
3. Masukan udang, rebus sebentar kemudian diangkat.
4. Masukkan perencah laksa sarawak bersama air rebusan tadi, didih dengan api perlahan selama 20 minit.
5. Sementara menunggu, celur taugeh dan mee tadi. Goreng telur dadar, kupas udang dan siat isi ayam. Ketepikan.
6. Perahkan santan sebanyak 4 - 5 cawan ikut suka.
7. Sekarang bolehlah bee-hoon di hidang bersama-sama ayam yang disiat tadi, udang, taugeh, telur dadar dan daun ketumbar, limau dan sambal. Kuah lah laksa tersebut dengan kuah yang disediakan tadi.



SELAMAT MENCUBA YER UOLLLSS... ♥




Tiada ulasan:

Catat Ulasan